top of page

Begärens illusion




Begär är en naturlig del av mänsklig natur. De kan vara kraftfulla och ibland till och med överväldigande, och de kan ha en betydande inverkan på vår upplevelse av livet.

I den här artikeln utforskar vi begärets natur och hur de kan påverka vår psykiska hälsa. Vi tittar också på hur vi kan bli mer psykologiskt flexibla och hantera våra begär på ett sundare sätt.


Vad är begär?

Begär kan definieras som en stark längtan efter något. Det kan vara något fysiskt, som mat eller sex, eller något mer abstrakt, som kärlek, lycka eller framgång. Vanligen så strävar vi alla i olika grad efter att uppfylla olika fantasier som kretsar kring begär. Exempel på områden:

  • Sexuella

  • Sociala

  • Känslomässiga

  • Ekonomiska

  • Mat

  • Alkohol

  • Intellektuella

  • Andliga

Begär drivs av en mängd olika faktorer, bland annat våra biologiska behov, våra personliga värderingar och våra erfarenheter. De kan vara en kraftfull motivation till handling, och de kan hjälpa oss att uppnå våra mål.


Hur påverkar begär vårt liv?

Begär kan ha både positiva och negativa effekter på vårt liv. På den positiva sidan kan de hjälpa oss att uppnå våra mål och skapa en mer tillfredsställande tillvaro. De kan också vara en källa till inspiration och motivation. På den negativa sidan kan begär leda till impulsivt beteende, missbruk, oförmåga att leva i nuet och andra problem som stress, ångest och depression. Generellt kan man säga att ju mer begäret handlar om att bli av med dåliga känslor desto större är risken att begäret medför sämre välmående på sikt.


Psykologisk flexibilitet

Psykologisk flexibilitet är förmågan att anpassa sig till förändringar och utmaningar. Det innebär att vi kan acceptera våra tankar, känslor kopplade till begär utan att bli överväldigade av dem, samtidigt som vi agerar i linje med den vi vill vara och det som vi vill få ut av vårt liv.


Hur kan vi bli mer psykologiskt flexibla gentemot våra begär?

Det finns ett antal saker vi kan göra för att bli mer psykologiskt flexibla. Här är några tips:

  • Var medveten om dina begär. Det första steget är att bli medveten om dina begär. När du känner ett begär, ta en stund att utforska det. Vad är det du längtar efter? Varför?

  • Acceptera dina begär. Det är viktigt att acceptera dina tankar och känslor relaterade till dina begär, även om de är negativa eller obekväma. När du försöker undertrycka dina begär blir de bara starkare.

  • Fokusera på nuet. Begär handlar ofta om att längta efter något som vi inte har. Genom att fokusera på nuet kan vi minska vår uppmärksamhet på begären och istället njuta av det vi har.

  • Utvecklande tacksamhet. Tacksamhet är en kraftfull inövad attityd som kan hjälpa oss att fokusera på det vi har och som vi skulle sakna om vi inte hade kvar det i vårt liv. När vi ser vad vi har , minskar vårt behov av att sträva efter mer successivt. .

Slutsats

Begär är en naturlig del av mänsklig natur, men de kan ha en betydande inverkan på vårt liv. Genom att bli mer psykologiskt flexibla kan vi hantera våra begär på ett sundare sätt och skapa en djupare och mer varaktig känsla av välmående.


Behöver du hjälp?

Behör du hjälp med att hantera dina negativa känslo och tankar? Jag hjälper personer med känslomässiga problem att må bättre. Tveka inte att kontakta mig idag!



Vänliga hälsningar

Lars Nordelv

KBT-och parterapeut

Handledare

Hälsorådgivare

25 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page