top of page

Hur kan jag upptäcka om min medarbetare har ångest?



Det är inte lätt att upptäcka om en medarbetare har ångest, vilket beror på att vi människor är duktig på att dölja att vi mår dåligt. Normen är fortfarande att det är konstigt att prata om psykisk ohälsa. Vi vill inte ses som annorlunda och riskera att bli utstötta. Därför väljer många att lida i tystnad.


Det finns dock några saker att vara uppmärksam på:

  • Medarbetaren klagar över trötthet och energibrist.

  • Medarbetaren gör en höna av en fjäder. Små saker triggar katastroftankar.

  • Klagar ofta över huvudvärk, ont i magen eller andra diffusa smärtor

  • Använder mer tid än vanligt för att bli klar med sina arbetsuppgifter. Klagar på att det inte är tillräckligt bra. Inte perfekt.

  • Medarbetaren är stingslig och irriterad i kontakt med sina arbetskollegor.

  • Medarbetaren velar mycket vid förfrågningar om att delta i sociala tillställningar.

  • Försöker undvika tystnad genom att prata hela tiden. Exempelvis vid fikabordet eller andra sociala sammanhang.

  • Uppvisar ett perfektionistisk beteende. Det kan både röra arbetsuppgifter och det ”perfekta” sociala beteendet.

  • Begär mer tid till arbetsuppgifter.

  • Framstår som jagsvag och frågar ständigt om olika saker för att reducera ovisshet

  • Kräver mycket uppmuntran och har lätt för att känna sig missförstådd, otillräcklig, oviktig om så inte sker.

  • Plötslig sjukskriva på grund av sjukdom inför vissa händelser på arbetsplatsen eller arbetspass. Exempelvis om personen skall arbeta med en särskild arbetskollega eller hålla ett föredrag.


Behöver du hjälp?

Är du arbetsgivare eller privatperson som behöver professionell hjälp med ångest och oro? Jag hjälper personer som lider av stress eller blivit sjuka av utmattning. .


Vänliga hälsningar Lars Nordelv KBT-och parterapeut Hälsorådgivare



9 visningar

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page